Jak angażować mieszkańców w ochronę krajobrazu?

W dniach 19-20 września odbyło się szkolenie "Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w sąsiedztwie obszarów chronionych". Zachęcamy do zapoznania się z notatką ze spotkania.
Korzyści z angażowania mieszkańców w procedury opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
- możliwość aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu przestrzeni przez wszystkich, którzy w niej żyją
- możliwość wypracowania konsensusu i uzyskania powszechnej zgody na przyjęte rozwiązania
- możliwość rozwiązania konfliktów powstałych w relacji przyroda a mieszkańcy
- umożliwienie poznania i uwzględnienia różnych potrzeb i punktów widzenia interesariuszy oraz uzyskania różnorodnych opinii
- poznanie obaw zawiązanych z planowaną inwestycją
- zwiększenie świadomości społecznej i edukacja w zakresie planowania przestrzennego, w tym na temat przebiegu procesu uchwalania planu miejscowego
- stawanie się przestrzeni dobrem wspólnym, integracja społeczności i budowanie lokalnej wspólnoty
- budowanie zaufania pomiędzy urzędem a mieszkańcami, mieszkańcy mogą poczuć, że ich zdanie się liczy
- usprawnienie procedury planistycznej, potencjalnie mniej uwag na etapie wyłożenia planu, zwiększenie zainteresowania kolejnymi etapami procedury, zmniejszenie „oporu” mieszkańców przez ułatwienie zrozumienia zapisów planu i konsekwencji możliwych do zastosowania rozwiązań planistycznych
Wyzwania w stosowaniu partycypacji w trakcie opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i pomysły na ich rozwiązanie:
WYZWANIE: Długotrwałość procesu uchwalania planu
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- sprawna organizacja konsultacji
- dobre rozplanowanie procesu przed rozpoczęciem (np. jasny podział obowiązków w zespole organizującym konsultacje)
- szerokie poinformowanie mieszkańców (sprawnie i szybko) na temat całej procedury planistycznej, w tym o kolejnych etapach procedury
- szkolenie urzędników z zakresu konsultacji społecznych
WYZWANIE: Lęk przed zbyt dużym oprotestowaniem projektu planu – brak transparentności ze strony gminy
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- budowanie dobrego wizerunku danego projektu (np. informowanie o jego powstawaniu od początku procedury planistycznej)
- przekazywanie rzetelnej wiedzy (z zaangażowaniem ekspertów) na temat uwarunkowań danego planu i konsekwencji wynikających z różnych rozwiązań
- zatrudnianie osób z odpowiednimi kompetencjami na dane stanowiska
- edukacja urzędników w zakresie skutecznego informowania o planie
- stosowanie zasady transparentności (rzetelne informowanie o całej procedurze planistycznej, w tym o momentach, w których możliwe jest zaangażowanie mieszkańców)
WYZWANIE: Niewiążący charakter konsultacji (wyniki konsultacji nie zawsze decydują o finalnej wersji planu, przez co mieszkańcy mogą czuć się oszukani)
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- precyzyjne informowanie mieszkańców o wynikach konsultacji – w szczególności o tym, co jest możliwe do zrealizowania, a co nie
- szeroki udział mieszkańców na jak najwcześniejszym etapie procesu, rzetelne przedstawienie jego uwarunkowań (np. tego, co jest możliwe co zrealizowania, a co nie)
- spotkania z ekspertami, tłumaczącymi przystępnym językiem uwarunkowania planu
- budowanie pozytywnego wizerunku procedury planistycznej przez prowadzenie otwartych konsultacji społecznych
WYZWANIE: Brak zainteresowania lokalnych mieszkańców
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- szerokie informowanie mieszkańców (poprzez media, wydarzenia, różne instytucje i organizacje itp.) – adekwatne do grup zidentyfikowanych w trakcie analizy interesariuszy
- informowanie przez internet (np. stworzenie jednej zakładki na stronie Urzędu, na której zawsze będą zamieszczane informacje dotyczące konsultacji społecznych miejscowych planów zagospodarowania)
WYZWANIE: Rozbieżność interesów, konflikty, sporne kwestie
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- szukanie konsensusu, alternatyw, tłumaczenie konsekwencji poszczególnych rozwiązań
- edukacja w zakresie procedury planistycznej (np. poprzez specjalne broszury edukacyjne)
- spotkania partycypacyjne w formie warsztatów, które pozwalają na poznanie innych grup interesariuszy
WYZWANIE: Specjalistyczny język
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- przekazywanie treści dotyczących miejscowych planów w sposób zrozumiały dla wszystkich uczestników
- zamieszczanie w treści ogłoszeń „podwójnych komunikatów” (językiem urzędniczym oraz uproszczonym)
- stosowanie jednoznacznego i zrozumiałego tytułu treści komunikatu (najlepiej bezpośredniego zwrotu do odbiorcy), mówiącego w prosty sposób o tym, w co mieszkańcy mogą się zaangażować i na co mogą mieć wpływ
- w czasie dyskusji/debat – rezygnacja z języka „urzędowego”
- zaplanowanie długich terminów, aby każdy mógł dopytać o szczegóły np. telefonicznie
WYZWANIE: Niski poziom świadomości społeczeństwa w sprawach dotyczących ochrony przyrody w sąsiedztwie obszarów chronionych
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- organizacja warsztatów, szkoleń i spotkań
- tworzenie broszur informacyjnych
- edukacja dzieci od najmłodszych lat
- działania promocyjne Parków Narodowych celem ukazania zalet ich istnienia
WYZWANIE: Brak kreatywności uczestników procesu, a przez to mały wkład do projektów dokumentów planistycznych
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- angażowanie mieszkańców różnymi, często animacyjnymi metodami (które można poznać np. przez studiowanie różnych „dobrych praktyk”, z których można czerpać pomysły)
- przedstawienie różnych wariantów i możliwości rozwiązań w projekcie planu
- zaangażowanie specjalistów, w tym np. moderatorów warsztatów, którzy pomogą „uwolnić” kreatywność mieszkańców
WYZWANIE: Brak świadomości na temat istotności opracowywanego dokumentu
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- podjęcie działań edukacyjnych:
- kampanie (np. foldery, ulotki itp.)
- spotkania z mieszkańcami
- edukacja w szkole na temat planowania przestrzennego
- wskazywanie na korzyści dla mieszkańców osiągane przez uchwalenie miejscowego planu przez gminę
WYZWANIE: Zainteresowanie mieszkańców na zbyt późnym etapie procedury planistycznej
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- przestawianie całej procedury planistycznej od początku procesu konsultacji, ze wskazaniem momentów, w których mieszkańcy mogą się zaangażować
WYZWANIE: Dotarcie z informacją na temat konsultacji do wszystkich potencjalnych zainteresowanych
POMYSŁY NA ROZWIĄZANIE:
- analiza interesariuszy przed rozpoczęciem konsultacji
- zwiększenie ilości kanałów informacji np. takie, jak:
- poczta pantoflowa
- bezpośrednie informowanie zainteresowanych telefonicznie
- ogłoszenia w miejscach publicznych, nie tylko na tablicach sołeckich i urzędzie
- „chodzi kartka” - przekazywanie informacji od sąsiada do sąsiada
- proste komunikaty, ułatwiające zrozumienie konieczności zaangażowania się
- bardziej dostępne dla mieszkańców terminy i lokalizacja spotkań
Polecane lektury i strony internetowe
Materiały na temat konsultacji społecznych i ich organizacji, technik, które można stosować oraz w szczególności na temat konsultacji dotyczących planowania przestrzennego:
- Przewodnik po planowaniu przestrzennym: http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2017/06/Przewodnik-po-planowaniu-przestrzennym.pdf (do końca roku pojawi się nowa wersja)
- Przepis na plan: http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2017/03/Przepis-na-plan_www.pdf (do końca roku pojawi się kolejna część „Przepis na plan. Narzędziownik”)
- Plan na plan (doświadczenia Warszawy z rozszerzonych konsultacji społecznych dokumentów planistycznych): http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/plan_na_plan_internetowy.pdf
- Przestrzeń do dialogu. Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić partycypację społeczną w planowaniu przestrzennym: https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2018/07/Przestrzen_do_dialogu_publikacja.pdf
- Plan miejscowy. O co tu chodzi? (przewodnik stworzony kilka lat temu na potrzeby konsultacji w Warszawie): http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/czesc_ogolna_broszura_mpzp.pdf
- Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych (podstawowe wytyczne dotyczące zasad konsultacji społecznych w prawie lokalnym i praktyce konsultacji) http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/12/2_konsultacje_kanon.pdf
- Narzędziownik (czyli m.in. listy kontrolne dla uczestników i organizatorów konsultacji oraz wykaz narzędzi, którymi można posłużyć się, planując i prowadząc procesy konsultacyjne) http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/12/4_konsultacje_narzedziownik.pdf
- 7 zasad konsultacji społecznych: http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/06/7_zasad_30-04.pdf
- Pomysły do zrobienia (animacyjne metody angażowania społeczności do rozmowy na różne tematy): http://pomysly.e.org.pl/
Materiały z zakresu ochrony przyrody:
- Wzornik architektoniczny dla regionu Puszczy Kampinoskiej: http://mojapuszcza.sendzimir.org.pl/images/publikacje/Wzornik_architektoniczny_-_Fundacja_Sendzimira.pdf
- Przestrzeń przyjazna przyrodzie. Katalog dobrych praktyk: http://mojapuszcza.sendzimir.org.pl/images/publikacje/Przestrzen_przyjazna_przyrodzie_-_przyklady_dobrych_praktyk_-_Fundacja%20Sendzimira.pdf
- Planowanie przestrzenne w parkach narodowych. Poradnik dobrych praktyk: http://mojapuszcza.sendzimir.org.pl/images/publikacje/Planowanie_przestrzenne_w_parkach_narodowych.pdf
- Udział społeczeństwa w ochronie, zarządzaniu i planowaniu krajobrazu – podręcznik dobrych praktyk: http://mojapuszcza.sendzimir.org.pl/images/publikacje/Udzial_spoleczenstwa_w_ochronie_krajobrazu.pdf
Materiały prezentowane podczas szkolenia przykłady konsultacji społecznych:
- Konsultacje mpzp dla wsi Budki Żelazowskie: http://mojapuszcza.sendzimir.org.pl/wydarzenia/470-konsultacje-mpzp-dla-wsi-budki-zelazowskie-2
- Film podsumowujący konsultacje mpzp w Mrągowie: https://youtu.be/Lbqz4AG7ahM
- Konsultacje mpzp w Zalesiu Górnym: https://partycypacjaobywatelska.pl/przestrzen/uczestnicy/piaseczno/
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Moja Puszcza. Angażowanie społeczności lokalnych w ochronę przyrody i krajobrazu Kampinoskiego Parku Narodowego oraz jego otuliny” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020, oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja Sendzimira.